zondag 30 november 2008

Citroencake

Hè alweer een druilerige zondag. Dan zit er toch echt niets anders op dan een cake bakken. Een tijdje geleden kwam ik op GoodFood een recept tegen van Tana Ramsey, inderdaad de vrouw van. Al eerder las ik dat zij een "gemakkelijk gezinskookboek" had uitgebracht. Destijds was mijn cynische gedachte vooral: ach, kan zij ook al koken? Nu heb ik toch een recept van haar uitgeprobeerd en ik moet mijn lelijke gedachte terugnemen. Het is een heerlijke cake. Precies zoals een cake moet zijn: mooie korst en een zachte, wat luchtige binnenkant.


Bereidingstijd 1 uur 15 minuten (incl bakken)

Ingrediënten:
•175 gr witte basterdsuiker • 225 gr boter • 4 eieren • sap van een halve citroen • rasp van 2 (biologische) citroenen• 225 gr zelfrijzend bakmeel

Bereidingswijze:
1. Verwarm de oven voor op 180 graden. Bekleed een cakevorm met bakpapier
2. Smelt de boter en meng deze met de suiker
3. Voeg al kloppend één voor één de eieren toe
4. Zeef het bakmeel en mix goed door
5. Voeg de rasp en het sap toe en roer door
6. Giet het mengsel in de cakevorm en bak in ongeveer 60 minuten licht bruin en test volgens de breinaaldmethode (zie wortelcake)

De cake lijkt me ook lekker met maanzaad erdoor. De citroensmaak mag van mij nog sterker, de volgende keer voeg ik meer sap toe.

Het originele recept bevat 50 gr meer suiker en de cake krijgt een icing, ik vind de cake zo zoet genoeg.

Geïnspireerd op een recept van Tana Ramsey

Geen opmerkingen: