dinsdag 17 februari 2009

Coquilles met witlof en gember-wortelsaus

Voor de kerstdagen zijn er inkopen gedaan bij de groothandel. Om daar optimaal van te profiteren hebben wij uiteraard meer ingeslagen dan we nodig hadden. Hierdoor liggen er ook nu nog coquilles in mijn vriezer (juich, juich!). Al bladerend in een boek van Jonnie Boer viel mijn oog op een voorgerecht met coquilles. Hij doorboorde de coquilles met een vanillestokje? Dat heb ik maar achterwege gelaten maar de rest van het recept was heerlijk!



Bereidingstijd 25 minuten 4 personen als voorgerecht

Ingrediƫnten:
• 8 coquilles (helemaal schoon) • 16 hele blaadjes witlof • 300 ml wortelsap • 3 cm gemberwortel • poedersuiker • peper • zout • boter

Bereidingswijze
:
1. Smoor de blaadjes witlof ongeveer 10 minuten in wat boter, keer regelmatig, tot de blaadjes gaar zijn.
2. Schil de gember en snij in plakjes
3.
Breng het wortelsap met de plakjes gember aan de kook en reduceer tot ongeveer de helft
4. Bak de coquilles 2 min aan elke kant en verwarm ondertussen de witlof met wat poedersuiker op middelhoog vuur.
5. Zeef het wortelsap en voeg een klein klontje koude boter toe aan het ingekookte sap, roer goed door.

Leg 4 blaadjes witlof naast elkaar op verwarmde bordjes, 2 coquilles er op en verdeel de saus over de 4 bordjes. Bestrooi met wat peper en zout.

Naar een recept van Jonnie Boer.
Het wortelsap vond ik in de natuurwinkel (nu nog iets verzinnen wat ik kan maken met de overige 400 ml).

2 opmerkingen:

Maaike zei

Gewoon opdrinken! Is goed voor je, wortelsap :-) Of gooi het door de soep ofzo http://www.maaikevankessel.nl/2008/11/25/soep-met-brood/#soep

x-je

Anoniem zei

Ik heb het inderdaad opgedronken...kan niet zeggen dat het heel erg lekker is.