zondag 14 december 2008

Paddestoelenrisotto

Op de markt in Nijmegen staat elke zaterdag een bijzonder fijne kraam. Zij verkopen heel veel verse kruiden een allerlei soorten paddestoelen. Vooral in deze tijd van het jaar is de keuze reuze! Ik was dan ook nog geen 3 minuten op de markt of ik wist al dat ik risotto ging maken die avond. Dit keer heb ik een mix van paddestoelen gekocht waarin onder andere oesterzwammen, anijschampignons, shi-take en kastanjechampignons zaten. Ook vond ik nog een aantal kleine okergele paddestoelen die ik niet direct thuis kon brengen. Ze bleken lekker van smaak en niet hallucinogeen.



Bereidingstijd 30 minuten 2 personen als hoofgerecht, 4 personen als bijgerecht

Ingrediƫnten:
•200 gr risottorijst • 250 gr paddestoelen • 1 ui • parmezaan • 500 ml bouillon (paddestoelen, groenten of kippebouillon) • 1 teen knoflook • peper • zout • olijfolie

Bereidingswijze
:
1. Verwarm wat olijfolie in een diepe koekenpan, fruit de ui en de geperste knoflook
2. Voeg de rijst toe en fruit even mee
3. Schenk eenderde van de bouillon op en laat op laag vuur verdampen, herhaal dit tot alle bouillon op is en de rijst gaar
4. Borstel ondertussen de paddestoelen en snij in gelijke stukken
5. Voeg de paddestoelen toe bij de laatste keer bouillon, zodat deze een beetje een bite houden
6. Breng op smaak met peper en zout en rasp naar believen parmezaan door de risotto

Voor een frisse smaak kun je een beetje citroensap of rasp toevoegen

Geen opmerkingen: