zondag 25 januari 2009

Gegrilde zalm met linzen

Eindelijk heb ik dan de tijd gevonden om iets te plaatsen. Als ik eerlijk ben, had ik wel eerder tijd kunnen maken...Maar ach, al te lang voel ik me daar ook niet schuldig over. Des te schuldiger voel ik mij over al het verorberde eten en de gedronken drankjes van de afgelopen weken (ja, ook in januari waren er nog feestjes, etentjes etc. waar de drank vloeide en er volop eten was). Tijd dus voor wat gezond voer. Te beginnen met vis, weliswaar vette vis, maar dat zijn dan weer gezonde vetten dus die mogen...toch?



Bereidingstijd 20 minuten 2 personen
Ingrediƫnten:
•2 stukken zalm, grootte naar smaak • 100 gr groene linzen (liefst Le Puy-linzen)• 1 ui • 2 augurkjes • 1 el kappertjes • klein scheutje slankroom • peper • zout • olijfolie

Bereidingswijze
:
1. Verwarm wat olijfolie in een koekenpan, fruit de fijngesneden ui.
2. Snij de augurkjes in kleine blokjes en voeg deze samen met de kappertjes bij de ui.
3. Voeg ook de (gewelde) linzen toe, breng op smaak met zout en peper en laat op middelmatig vuur staan, af en toe omscheppen.
4. Bak ondertussen de zalm op een hete grillpan, ik bak de zalm ongeveer 2 a 3 minuten aan elke kant zodat het binnenste warm is maar niet doorgegaard.
5. Proef het linzenmengsel nogmaals en voeg naar smaak een scheutje room toe. Pas op dat het geheel niet aan de kook raakt, dan schift de room. Het is de bedoeling dat het een iets romige smaak krijgt, waarbij het frisse van de augurk en kappertjes overheerst. Je kunt het mengsel nog frisser maken met wat citroensap.
6. Serveer de zalm op het linzenmengsel.

Lekker met een groene salade of wat gegrild brood

2 opmerkingen:

Maaike zei

Werd de zalm niet koud, buiten op het balkon? :-)Wanneer gaan we onze kook-foto-workshop doen?

x

Helen zei

Die foto nodigt niet erg uit, het lijkt wel of de zalm op een... nou ja, je begrijpt wel ligt.
Het is een heerlijk recept maar het oog wil ook wat. Ik maak de saus iets dunner er spreid de linzen met saus dun uit op het bord en dan de zalm erop.